Skip to main content

Hiperkineticki poremecaj

Hiperkinetski poremećaj sa poremećajem pažnje je najčešći razvojni problem koji se javlja u detinjstvu. Premda simptomi ADHD-a mogu biti prisutni i kod dece uzrasta od 2-3 godine, dijagnoza se najčešće postavlja pri polasku u školu zbog većih zahteva školske sredine.

Simptomi obuhvataju: 
adhd_1
  • nemogućnost obraćanja pažnje na detalje,
  • teškoće u održavanju pažnje u zadacima ili igri,
  • dete odaje utisak da ne sluša kada mu se direktno obraćate
  • ne uspeva da završi zadatke do kraja u školi
  • gubi stvari neophodne za zadatke ili aktivnosti,
  • lako mu/joj se skreće pažnja spoljašnjim stimulusima.
Simptomi impulsivnosti prisutni su:
  • ako dete mnogo priča,
  • daje odgovore i pre nego što je pitanje postavljeno,
  • ima teškoću da sačeka svoj red,
  • prekida drugog ili upada u reč, nameće se
  • klati stalno nogama,
  • meškolji se na sedištu,
  • napušta stolicu u situacijama u kojima se očekuje da dete sedi mirno,
  • trčkara, pentra se u situacijama kada je to neprihvatljivo
  • postoji stalna spremnost za akciju,
  • odaje utisak kao da je “uključen u struju”
Dijagnoza ADHD postavlja se na osnovu informacija dobijenih od roditelja, učitelja i pregledom deteta. Da bi se postavila dijagnoza simptomi moraju biti prisutni najmanje šest meseci, da se javljaju pre sedme godine života, da su prisutni u najmanje dva različita okruženja (npr. kod kuće i u školi) uz jasno postojanje dokaza o otežanom funkcionisanju u društvenoj, akademskoj i/ili profesionalnoj sferi života (loše slaganje sa vršnjacima, slabe ocene u školi).

Često se deca sa hiperkinetskim poremećajem tretiraju kao nevaspitana, tvrdoglava, agresivna, zbog čega deca sa ovim poremećajem mogu duboko da pate, da budu neshvaćena i neprihvaćena od strane svoje okoline.

Naravno da što ranije detektovanje, dijagnostikovanje i adekvatni tretman i terapija pružaju veće mogućnosti da se dete izleči ili da se smanje simptomi vaezani za ovaj poremećaj. Nelečeni hiperkinetski sindrom sa poremećajem pažnje se ispoljava neuspehom u školi, neprilagođenim ponašanjem i neuklapanjem u društvo.

U školi se takvo ponašanje ogleda u sledećem:
  • Počinje da radi zadatak pre nego što je i dobilo uputstvo
  • Gleda kako rade druga deca umesto da radi samo
  • Radi prebrzo i pravi nepotrebne greške, a ne greške vezane za neznanje
  • Na pitanja prebrzo odgovara, ne daje sebi dovoljno vremena da razmisli
  • Nije u stanju da zapamti uputstva, iako nema teškoća sa pamćenjem
  • Ima teškoće u organizovanju pismenih radova
  • Lako odustaje od novih zadataka, a da nije ni pokušalo da ih reši
Pristup tretmanu kod ovakvog poremećaja zahteva multidisciplinarni rad lekara, defektologa, vaspitača, pedagoga. Pristup svakom detetu je individualan i zahteva mnogo strpljenja, pažnje i bavljanja detetom. Ne postoji tretman koji bi u potpunosti u svakom slučaju rešio ovaj problem. Pristup i rezultati nisu isti kod svakog deteta.

Adaptacije koje mogu da se koriste u radu sa ovakvom decom su sledeće:
  • Pravljenje i poštovanje dnevnog rasporeda i zaduženja
  • Određivanje posebnog vremena za posebne zadatke
  • Po potrebi stvaranje mirnog prostora za rad
  • Pravilno raspoređivanje gradiva i česte pauze tokom rada
  • Dopunjavanje verbalnih instrukcija vizuelnim i pisanim uputstvima
  • Uputstva moraju biti jasna, kratka, detaljna govorna uputstva svoditi na minimum
Načela kojima se možete koristiti prilikom vaspitanja hiperaktivne dece:
  • Budite svesni prirode poremećaja – vaše dete nije bezobrazno ili tvrdoglavo, već neke aktivnosti naprosto nije u mogućnosti da uradi na način na koji to mogu druga deca
  • Češće dajte povratne informacije detetu
  • Više podstičite, manje kažnjavajte
  • Budite dosledni u svojim stavovima pri vaspitanju deteta

Comments

Popular posts from this blog

Radica Ristić Stojilković Diplomirani master psiholog, kognitivno bihejvioralni psihoterapeut pod supervizijom. Autor je više naučnih radova iz različitih oblasti psihologije, a trenutno je u procesu izrade doktorske disertacije. kontakt telefon: 0628734474 kontakt e-mail: psiholoskosavetovalistenis@yahoo.com skype: psiholoskosavetovalistenis Maja Todorović Diplomirani master psiholog, kognitivno bihejvioralni psihoterapeut pod supervizijom. kontakt telefon: 0643759430

Šta je ADHD, a šta ADD?

ADD i ADHD su skraćenice za Attention Deficit Disorder i Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Ovi termini se odnose na deficit pažnje sa ili bez hiperaktivnosti.  Deca sa ADD problemom ispoljavaju tri osnivne karakteristike u ponašanju:   1. Selektivna pažnja i memorija: Najčešće imaju dva ekstrema pažnje. Odlično mogu da se fokusiraju na nešto što je njima zanimljivo ili u situacijama koje su nove i interesantne (Najčešće nemaju veze sa školom. Uglavnom su u pitanju video igrice ili TV), ali imaju izrazito lošsu koncentraciju kada treba da obavljaju svakodnevne, posebno školske aktivnosti. Ovoj deci selektivna je i memorija. Od pročitanog teksta ona obično zapamte stvari koje većina dece ne zapamti, ali propuste da memorišu ono što drugi memorišu. Pamte ono što je njima interesantno, a ne ono što je potrebno da zapamte. 2. Rasejanost: Lako ih omete bilo koja spoljašnja stimulacija ili neka ideja koja nema veze sa zadatkom koji obavljaju. 3. Impulsivnost: Reagu

Test za dijagnostifikovanje anoreksije

Bojiš se dobijanja na težini, mnogo paziš na unos kalorija ili ti se čini da je tvoj odnos sa hranom izvan kontrole? Osećaš se krivim/om i kažnjavaš se nakon jela? Izbegavaš pričati o hrani ili prisustvovati druženjima sa prijateljima i porodicom kako bi lakše održao/la svoj dnevni režim ishrane? Možda si u riziku da razviješ poremećaj ishrane . Upravo reagovanje na vreme ti može pomoći.  Uradi ovaj test!