Skip to main content

Panicni napad i panicni poremecaj – Kako ih razlikovati?

Panični poremećaj nije isto što i panični napad. Da bismo govorili o postojanju paničnog poremećaja kod neke osobe, neophodno je da se jave minimum 4 panična napada u intervalu od mesec dana, kao i da nakon paničnog napada postoji intenzivan strah od pojave novih paničnih napada (strah od straha ili "anticipatorna anksioznost"), takođe u trajanju od mesec dana.

Panicni-poremecaj-1
Panični napad karakterišu sledeći telesni simptomi: otežano disanje ili gušenje, ubrzan rad srca, vrtoglavica, nesvestica, mučnina, znojenje, drhtanje, topli ili hladni talasi ili jeza itd. Da bismo govorili o paničnom napadu, neophodno je postojanje minimum 4 telesna simproma. Takođe, kod osobe koja doživljava panični napad može biti prisutan i strah od ludila, gubitka kontrole, strah od smrti, infarkta, šloga... 

Panični napad se javlja naglo i brzo dostiže vrhunac, za par do 10 minuta. Panični napad ne označava nužno i panični poremećaj, već se može se javiti i u okviru drugih poremećaja (kao što su socijalna anksioznost, jednostavne fobije, hipohondrija itd).

Šta raditi u slučaju jednog izolovanog ili više učestalih paničnih napada? Najbolje bi bilo obratiti se psihologu ili psihijatru. Istraživanja su pokazala da je najuspešnija kombinacija medikamenata i psihoterapije; međutim, iako će izolovana medikamentozna terapija ublažiti anksioznost i negativne telesne simptome, do potpunog izlečenja neophodna je primena nekog vida psihološkog tretmana. Psihoterapijska metoda koja je najveću uspešnost pokazala za panični poremećaj i uopšte svih poremećaja čiju srž predstavlja anksioznost jeste kognitivno bihejvioralna psihoterapija.


Maja Todorović
Psihološko savetovalište Niš

Comments

Popular posts from this blog

Da li je vaše dete hiperaktivno?

Šta je hiperaktivnost i kako (na osnovu čega) roditelji mogu da znaju da li je njihovo dete hiperaktivno, odnosno da ima problem? Ukoliko dete u količini i intenzitetu motoričke aktivnosti trajno odstupa od svojih vršnjaka, postoji mogućnost da se radi o hiperaktivnosti. Hiperaktivnost je poremećaj nedostatka inhibicije ponašanja, preterane i situaciji neprilagođene aktivnosti i impulsivnosti. Drugim rečima hiperaktivnost je nesposobnost da se reguliše nivo aktivnosti u skladu sa zahtevima situacije.  Klasičan primer hiperaktivnog deteta je dete koje stalno žuri, počinje da radi zadatak pre nego što je dobilo uputstvo, “čačka” sve moguće predmete u svojoj blizini, lupka, kucka, klati nogama, klati se za stolom, skače s teme na temu, ne završava započeto, krevelji se, pravi višak pokreta bez potrebe, ne može da se skrasi na jednom mestu, ne može da zapamti i sledi uputstva koja su data, prekida vas, uskače u reč, lako odustaje i pre nego što proba da uradi nešto, brb...

Depresija

Šta je depresija? Reč depresija potiče od latinske reči deprimere , što znači potisnuti, utisnuti ili udubiti. Depresija se najčešće vezuje za osećanje tuge, međutim, ona je kompleksnija od obične tuge. Nju karakteriše povlačenje, potištenost, pad volje i energije, nesanica, gubitak apetita, prepuštanje mračnim mislima, samookrivljavanje, usporen misaoni tok, beznadežnost, i bespomoćnost. Depresija utiče na raspoloženje, osećanja, misli, ponašanje i zdravlje uopšte.

Crtež autistične devojčice

Ne postoji ni jedan opsežniji tekst o dečijem crtežu koji se nije osvrnuo na crteže male Nađe, devojčice kojoj je najpre postavljena dijagnoza mentalne zaostalosti, a zatim se i autizam .