Skip to main content

Autizam - Osnovne karakteristike

Autizam je razvojna nesposobnost koja dovodi do nemogućnosti osoba koje imaju autizam da razumeju ono što vide, čuju ili osećaju. To dovodi do ozbiljnih problema u međuljudskim odnosima, komunikaciji i ponašanju. Dijagnostičko-statistički priručnik mentalnih oboljenja, DSM-IV (1994) definiše autizam kao razvojno-pervazivni poremećaj koji se karakteriše:

•oštećenjem u komunikaciji i socijalnoj interakciji

•ograničenim, repetitivnim i stereotipnim modelima ponašanja, interesovanja i aktivnosti.

Danas se, kao sinonim za pervazivne poremećaje, koristi termin poremećaji iz autističnog spektra. Pervazivni razvojni poremećaji pripadaju poremećajima ranog detinjstva kod kojih se javljaju specifična odstupanja u tri područja razvoja: u međusobnim društvenim interakcijama, u verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji uz ograničene, ponavljajuće i stereotipne obrasce ponašanja i u području interesovanja i aktivnosti.

autizam-karakteristike-1Autizam su prvi opisali američki psihijatar Leo Kanner (1943) i austrijski pedijatar Hans Asperger (1994). Autizam se često se svrstava u veće teškoće u razvoju iako se može javiti i u obliku koji omogućava samostalan život osobe. Edukativne potrebe dece koja imaju autizam su vrlo kompleksne i zahtevaju stručnu pomoć i podršku edukativno-rehabilitacionih stručnjaka.

Autizam je složen neurološki poremećaj koji utiče na funkcionisanje mozga. Simptomi autizma mogu biti prisutni u različitim kombinacijama i praćeni ostalim nesposobnostima. Neke osobe koje imaju autizam imaju prosečnu inteligenciju, a dok većina njih ima određen stepen intelektualnih teškoća koji se proteže od lake do teške mentalne zaostalosti. S obzirom na stepen intelektualnih teškoća, autizam određujemo od visoko funkcionalnog do nisko funkcionalnog. 

Kod dece koja imaju autizam postoji i niz problema na planu ekspresivnog i receptivnog govora. Procenjuje se da do 50% dece koja imaju autizam nije u stanju razviti funkcionalan govor, a ako ga razviju on može biti neubičajen i ograničavajući u komunikaciji. 

Sve osobe koja imaju autizam imaju teškoće u socijalnim interakcijama i ponašanju pri čemu stepen i vrsta teškoća mogu varirati. Neki pojedinci mogu biti izrazito povučeni, a drugi preterano aktivni pa ljudima pristupaju na neobične načine. Autizam podrazumeva i probleme kao što su nepažnja i otpor prema promeni. Deca koja imaju autizam na senzorne stimuluse često reaguju na atipičan način, pa se mogu uočiti ponašanja poput udaranja rukom, vrtenja ili ljuljanja. Oni mogu primenjivati neuobičajene načine korišćenja predmeta i neobičnu sklonost prema njima.

Iako osobe koja imaju autizam imaju neke zajedničke osobine, ne postoje dva ista pojedinca. Osim toga, njihovo sazrevanje može dovesti do promene oblika i stepena teškoća. Njihove zajedničke osobine pomažu nam u razumevanju opštih potreba.

Iako je svaka osoba koja imaju autizam jedinstvena, ipak se kod dijagnoze autizma neke karakteristike smatraju posebno važne i njih možemo podeliti u četiri osnovne kategorije: karakteristike komuniciranja, karakteristike socijalne interakcije, karakteristike neobičnog ponašanja i karakteristike učenja. Ostale karakteristike ponašanja i učenja osoba koje imaju autizam mogu se kategorizovati kao: neobični oblici pažnje, neobične reakcije na senzorne stimuluse, anksioznost


Psihološko savetovalište Niš
psiholog Radica Ristić Stojilković

Comments

Popular posts from this blog

Radica Ristić Stojilković Diplomirani master psiholog, kognitivno bihejvioralni psihoterapeut pod supervizijom. Autor je više naučnih radova iz različitih oblasti psihologije, a trenutno je u procesu izrade doktorske disertacije. kontakt telefon: 0628734474 kontakt e-mail: psiholoskosavetovalistenis@yahoo.com skype: psiholoskosavetovalistenis Maja Todorović Diplomirani master psiholog, kognitivno bihejvioralni psihoterapeut pod supervizijom. kontakt telefon: 0643759430

Šta je ADHD, a šta ADD?

ADD i ADHD su skraćenice za Attention Deficit Disorder i Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Ovi termini se odnose na deficit pažnje sa ili bez hiperaktivnosti.  Deca sa ADD problemom ispoljavaju tri osnivne karakteristike u ponašanju:   1. Selektivna pažnja i memorija: Najčešće imaju dva ekstrema pažnje. Odlično mogu da se fokusiraju na nešto što je njima zanimljivo ili u situacijama koje su nove i interesantne (Najčešće nemaju veze sa školom. Uglavnom su u pitanju video igrice ili TV), ali imaju izrazito lošsu koncentraciju kada treba da obavljaju svakodnevne, posebno školske aktivnosti. Ovoj deci selektivna je i memorija. Od pročitanog teksta ona obično zapamte stvari koje većina dece ne zapamti, ali propuste da memorišu ono što drugi memorišu. Pamte ono što je njima interesantno, a ne ono što je potrebno da zapamte. 2. Rasejanost: Lako ih omete bilo koja spoljašnja stimulacija ili neka ideja koja nema veze sa zadatkom koji obavljaju. 3. Impulsivnost: Reagu

Test za dijagnostifikovanje anoreksije

Bojiš se dobijanja na težini, mnogo paziš na unos kalorija ili ti se čini da je tvoj odnos sa hranom izvan kontrole? Osećaš se krivim/om i kažnjavaš se nakon jela? Izbegavaš pričati o hrani ili prisustvovati druženjima sa prijateljima i porodicom kako bi lakše održao/la svoj dnevni režim ishrane? Možda si u riziku da razviješ poremećaj ishrane . Upravo reagovanje na vreme ti može pomoći.  Uradi ovaj test!