Skip to main content

Socijalna anksioznost

Mnogi ljudi postanu nervozni u situacijama kao što su razgovor za posao, govorenje pred velikom grupom ljudi, odgovaranje pred razredom i sl. Međutim, socijalna anksioznost se u mnogo čemu razlikuje od stidljivosti i povremene nervoze koja se javlja u tim situacijama. Strah da se osoba ne osramoti je kod osoba koje imaju socijaln anksioznost toliko jaka da osoba na sve moguće načine izbegava situacije koje je izazivaju i na taj način učvršćuje strah i povećava anksioznost.

Socijalna-anksioznost-12Američka psihoterapijska asocijacija (APA) definisala je socijalnu anksioznost (fobiju) kao jak i uporan strah od društvenih aktivnosti u kojima postoji verovatnoća da će osoba biti posmatrana i procenjivana od strane drugih. Ona dovodi do otežanog socijalnog i profesionalnog funkcionisanja. U osnovi ove fobije leži strah da će osoba biti ispitivana, osuđivana od strane drugih, da će se osramotiti u javnosti, da će ljudi imati loše mišljenje o njoj i sl. Iako znaju da su njihovi strahovi iracionalni, teško im je da se odupru.

Okidači socijalne anksioznosti su: 
  • Javno govorenje 
  • Upoznavanje novih ljudi 
  • Situacije u kojima je osoba u centru pažnje 
  • Situacije u kojima je neko nadgleda dok radi 
  • Situacije u kojima je zadirkivana ili kritikovana 
  • Razgovor sa važnim ljudima 
  • Situacije u kojima je prozvana da odgovara (u školi npr.) 
  • Telefoniranje 
  • Polaganje ispita 
  • Korišćenje javnih kupatila i sl. 
Osobe sa socijalnom anksioznošću imaju negativne misli i uverenja koja doprinose održavanju ovog problema (Znam da ću ispasti budala", "Poniziću se", "Pomisliće da sam glup/a"...).

Lečenje
Kognitivno- bihejvioralna terapija pokazala se uspešnom kod tretmana socijalne fobije.


Psihološko savetovalište Niš
psiholog Radica Ristić Stojilković

Comments

Popular posts from this blog

Da li je vaše dete hiperaktivno?

Šta je hiperaktivnost i kako (na osnovu čega) roditelji mogu da znaju da li je njihovo dete hiperaktivno, odnosno da ima problem? Ukoliko dete u količini i intenzitetu motoričke aktivnosti trajno odstupa od svojih vršnjaka, postoji mogućnost da se radi o hiperaktivnosti. Hiperaktivnost je poremećaj nedostatka inhibicije ponašanja, preterane i situaciji neprilagođene aktivnosti i impulsivnosti. Drugim rečima hiperaktivnost je nesposobnost da se reguliše nivo aktivnosti u skladu sa zahtevima situacije.  Klasičan primer hiperaktivnog deteta je dete koje stalno žuri, počinje da radi zadatak pre nego što je dobilo uputstvo, “čačka” sve moguće predmete u svojoj blizini, lupka, kucka, klati nogama, klati se za stolom, skače s teme na temu, ne završava započeto, krevelji se, pravi višak pokreta bez potrebe, ne može da se skrasi na jednom mestu, ne može da zapamti i sledi uputstva koja su data, prekida vas, uskače u reč, lako odustaje i pre nego što proba da uradi nešto, brb...

Depresija

Šta je depresija? Reč depresija potiče od latinske reči deprimere , što znači potisnuti, utisnuti ili udubiti. Depresija se najčešće vezuje za osećanje tuge, međutim, ona je kompleksnija od obične tuge. Nju karakteriše povlačenje, potištenost, pad volje i energije, nesanica, gubitak apetita, prepuštanje mračnim mislima, samookrivljavanje, usporen misaoni tok, beznadežnost, i bespomoćnost. Depresija utiče na raspoloženje, osećanja, misli, ponašanje i zdravlje uopšte.

Crtež autistične devojčice

Ne postoji ni jedan opsežniji tekst o dečijem crtežu koji se nije osvrnuo na crteže male Nađe, devojčice kojoj je najpre postavljena dijagnoza mentalne zaostalosti, a zatim se i autizam .