Skip to main content

Autizam


autizam-23
Šta je autizam?


Autizam je kompleksan neurorazvojni poremećaj sa početkom u ranom detinjstvu, Autizam spada u grupu pervazivnih poremećaja razvoja, koji se posebno karakteriše ozbiljnim oštećenjima sledećih aspekata funkcionisanja: 

a) socijalna interakcija,

b) jezik, komunikacija i imaginativna/ simbolička igra, 

c) opseg interesovanja i aktivnosti. 

Kako se ispoljava autizam?


Autizam se ispoljava kroz probleme u čulnom opažanju, govoru, mišljenju i razumevanju socijalnih situacija. Zbog toga se ponašanje i odnos sa spoljašnjim svetom razvija drugačije. Stoga, autizam karakteriše:

  • nemogućnost deteta da uspostavi normalne kontakte sa roditeljima, drugom decom i drugim ljudima uopšte 
  • zakasneli razvoj i upotreba govora na nekomunikativan način (eholalija, metalalija, neadekvatna upotreba zamenica) 
  • ponavljajuće stereotipne igre i opsesivno insistiranje na poštovanju određenog reda 
  • nedostatak mašte i dobro mehaničko pamćenje 
  • normalan telesni izgled.

Autizam - Statistika


Autizam je složeni razvojni poremećaj koji se javlja u prve tri godine života, tri do četiri puta češće kod dečaka nego kod devojčica, a statistika pokazuje da autizam ima 4-6 detata na hiljadu rođene dece. Prema mnogim novijim istraživanjima raste broj dece koja imaju autizam. Ipak, mnogo su češća stanja koja liče na autizam tj. stanja koja imaju samo neke karakteristike ovog poremećaja.

Autizam - Razvoj inteligencije


Neki autori smatraju deca koja imaju autizam mogu biti normalno ili čak natprosečno inteligentna, a njihovo intelektualno funkcionisanje samo je posledica autistične nemogućnosti uspostavljanja kontakta i negativizma. 

Psihološko savetovalište Niš
psiholog Radica Ristić Stojilković

Comments

Popular posts from this blog

Da li je vaše dete hiperaktivno?

Šta je hiperaktivnost i kako (na osnovu čega) roditelji mogu da znaju da li je njihovo dete hiperaktivno, odnosno da ima problem? Ukoliko dete u količini i intenzitetu motoričke aktivnosti trajno odstupa od svojih vršnjaka, postoji mogućnost da se radi o hiperaktivnosti. Hiperaktivnost je poremećaj nedostatka inhibicije ponašanja, preterane i situaciji neprilagođene aktivnosti i impulsivnosti. Drugim rečima hiperaktivnost je nesposobnost da se reguliše nivo aktivnosti u skladu sa zahtevima situacije.  Klasičan primer hiperaktivnog deteta je dete koje stalno žuri, počinje da radi zadatak pre nego što je dobilo uputstvo, “čačka” sve moguće predmete u svojoj blizini, lupka, kucka, klati nogama, klati se za stolom, skače s teme na temu, ne završava započeto, krevelji se, pravi višak pokreta bez potrebe, ne može da se skrasi na jednom mestu, ne može da zapamti i sledi uputstva koja su data, prekida vas, uskače u reč, lako odustaje i pre nego što proba da uradi nešto, brb...

Depresija

Šta je depresija? Reč depresija potiče od latinske reči deprimere , što znači potisnuti, utisnuti ili udubiti. Depresija se najčešće vezuje za osećanje tuge, međutim, ona je kompleksnija od obične tuge. Nju karakteriše povlačenje, potištenost, pad volje i energije, nesanica, gubitak apetita, prepuštanje mračnim mislima, samookrivljavanje, usporen misaoni tok, beznadežnost, i bespomoćnost. Depresija utiče na raspoloženje, osećanja, misli, ponašanje i zdravlje uopšte.

Crtež autistične devojčice

Ne postoji ni jedan opsežniji tekst o dečijem crtežu koji se nije osvrnuo na crteže male Nađe, devojčice kojoj je najpre postavljena dijagnoza mentalne zaostalosti, a zatim se i autizam .