Skip to main content

Hiperkineticki poremecaj

Hiperkinetski poremećaj sa poremećajem pažnje je najčešći razvojni problem koji se javlja u detinjstvu. Premda simptomi ADHD-a mogu biti prisutni i kod dece uzrasta od 2-3 godine, dijagnoza se najčešće postavlja pri polasku u školu zbog većih zahteva školske sredine.

Simptomi obuhvataju: 
adhd_1
  • nemogućnost obraćanja pažnje na detalje,
  • teškoće u održavanju pažnje u zadacima ili igri,
  • dete odaje utisak da ne sluša kada mu se direktno obraćate
  • ne uspeva da završi zadatke do kraja u školi
  • gubi stvari neophodne za zadatke ili aktivnosti,
  • lako mu/joj se skreće pažnja spoljašnjim stimulusima.
Simptomi impulsivnosti prisutni su:
  • ako dete mnogo priča,
  • daje odgovore i pre nego što je pitanje postavljeno,
  • ima teškoću da sačeka svoj red,
  • prekida drugog ili upada u reč, nameće se
  • klati stalno nogama,
  • meškolji se na sedištu,
  • napušta stolicu u situacijama u kojima se očekuje da dete sedi mirno,
  • trčkara, pentra se u situacijama kada je to neprihvatljivo
  • postoji stalna spremnost za akciju,
  • odaje utisak kao da je “uključen u struju”
Dijagnoza ADHD postavlja se na osnovu informacija dobijenih od roditelja, učitelja i pregledom deteta. Da bi se postavila dijagnoza simptomi moraju biti prisutni najmanje šest meseci, da se javljaju pre sedme godine života, da su prisutni u najmanje dva različita okruženja (npr. kod kuće i u školi) uz jasno postojanje dokaza o otežanom funkcionisanju u društvenoj, akademskoj i/ili profesionalnoj sferi života (loše slaganje sa vršnjacima, slabe ocene u školi).

Često se deca sa hiperkinetskim poremećajem tretiraju kao nevaspitana, tvrdoglava, agresivna, zbog čega deca sa ovim poremećajem mogu duboko da pate, da budu neshvaćena i neprihvaćena od strane svoje okoline.

Naravno da što ranije detektovanje, dijagnostikovanje i adekvatni tretman i terapija pružaju veće mogućnosti da se dete izleči ili da se smanje simptomi vaezani za ovaj poremećaj. Nelečeni hiperkinetski sindrom sa poremećajem pažnje se ispoljava neuspehom u školi, neprilagođenim ponašanjem i neuklapanjem u društvo.

U školi se takvo ponašanje ogleda u sledećem:
  • Počinje da radi zadatak pre nego što je i dobilo uputstvo
  • Gleda kako rade druga deca umesto da radi samo
  • Radi prebrzo i pravi nepotrebne greške, a ne greške vezane za neznanje
  • Na pitanja prebrzo odgovara, ne daje sebi dovoljno vremena da razmisli
  • Nije u stanju da zapamti uputstva, iako nema teškoća sa pamćenjem
  • Ima teškoće u organizovanju pismenih radova
  • Lako odustaje od novih zadataka, a da nije ni pokušalo da ih reši
Pristup tretmanu kod ovakvog poremećaja zahteva multidisciplinarni rad lekara, defektologa, vaspitača, pedagoga. Pristup svakom detetu je individualan i zahteva mnogo strpljenja, pažnje i bavljanja detetom. Ne postoji tretman koji bi u potpunosti u svakom slučaju rešio ovaj problem. Pristup i rezultati nisu isti kod svakog deteta.

Adaptacije koje mogu da se koriste u radu sa ovakvom decom su sledeće:
  • Pravljenje i poštovanje dnevnog rasporeda i zaduženja
  • Određivanje posebnog vremena za posebne zadatke
  • Po potrebi stvaranje mirnog prostora za rad
  • Pravilno raspoređivanje gradiva i česte pauze tokom rada
  • Dopunjavanje verbalnih instrukcija vizuelnim i pisanim uputstvima
  • Uputstva moraju biti jasna, kratka, detaljna govorna uputstva svoditi na minimum
Načela kojima se možete koristiti prilikom vaspitanja hiperaktivne dece:
  • Budite svesni prirode poremećaja – vaše dete nije bezobrazno ili tvrdoglavo, već neke aktivnosti naprosto nije u mogućnosti da uradi na način na koji to mogu druga deca
  • Češće dajte povratne informacije detetu
  • Više podstičite, manje kažnjavajte
  • Budite dosledni u svojim stavovima pri vaspitanju deteta

Comments

Popular posts from this blog

Šta je ADHD, a šta ADD?

ADD i ADHD su skraćenice za Attention Deficit Disorder i Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Ovi termini se odnose na deficit pažnje sa ili bez hiperaktivnosti.  Deca sa ADD problemom ispoljavaju tri osnivne karakteristike u ponašanju:   1. Selektivna pažnja i memorija: Najčešće imaju dva ekstrema pažnje. Odlično mogu da se fokusiraju na nešto što je njima zanimljivo ili u situacijama koje su nove i interesantne (Najčešće nemaju veze sa školom. Uglavnom su u pitanju video igrice ili TV), ali imaju izrazito lošsu koncentraciju kada treba da obavljaju svakodnevne, posebno školske aktivnosti. Ovoj deci selektivna je i memorija. Od pročitanog teksta ona obično zapamte stvari koje većina dece ne zapamti, ali propuste da memorišu ono što drugi memorišu. Pamte ono što je njima interesantno, a ne ono što je potrebno da zapamte. 2. Rasejanost: Lako ih omete bilo koja spoljašnja stimulacija ili neka ideja koja nema veze sa zadatkom koji obavljaju. 3. Impulsivno...

Crtež autistične devojčice

Ne postoji ni jedan opsežniji tekst o dečijem crtežu koji se nije osvrnuo na crteže male Nađe, devojčice kojoj je najpre postavljena dijagnoza mentalne zaostalosti, a zatim se i autizam .
Radica Ristić Stojilković Diplomirani master psiholog, kognitivno bihejvioralni psihoterapeut pod supervizijom. Autor je više naučnih radova iz različitih oblasti psihologije, a trenutno je u procesu izrade doktorske disertacije. kontakt telefon: 0628734474 kontakt e-mail: psiholoskosavetovalistenis@yahoo.com skype: psiholoskosavetovalistenis Maja Todorović Diplomirani master psiholog, kognitivno bihejvioralni psihoterapeut pod supervizijom. kontakt telefon: 0643759430