Skip to main content

Socijalna anksioznost

Mnogi ljudi postanu nervozni u situacijama kao što su razgovor za posao, govorenje pred velikom grupom ljudi, odgovaranje pred razredom i sl. Međutim, socijalna anksioznost se u mnogo čemu razlikuje od stidljivosti i povremene nervoze koja se javlja u tim situacijama. Strah da se osoba ne osramoti je kod osoba koje imaju socijaln anksioznost toliko jaka da osoba na sve moguće načine izbegava situacije koje je izazivaju i na taj način učvršćuje strah i povećava anksioznost.

Socijalna-anksioznost-12Američka psihoterapijska asocijacija (APA) definisala je socijalnu anksioznost (fobiju) kao jak i uporan strah od društvenih aktivnosti u kojima postoji verovatnoća da će osoba biti posmatrana i procenjivana od strane drugih. Ona dovodi do otežanog socijalnog i profesionalnog funkcionisanja. U osnovi ove fobije leži strah da će osoba biti ispitivana, osuđivana od strane drugih, da će se osramotiti u javnosti, da će ljudi imati loše mišljenje o njoj i sl. Iako znaju da su njihovi strahovi iracionalni, teško im je da se odupru.

Okidači socijalne anksioznosti su: 
  • Javno govorenje 
  • Upoznavanje novih ljudi 
  • Situacije u kojima je osoba u centru pažnje 
  • Situacije u kojima je neko nadgleda dok radi 
  • Situacije u kojima je zadirkivana ili kritikovana 
  • Razgovor sa važnim ljudima 
  • Situacije u kojima je prozvana da odgovara (u školi npr.) 
  • Telefoniranje 
  • Polaganje ispita 
  • Korišćenje javnih kupatila i sl. 
Osobe sa socijalnom anksioznošću imaju negativne misli i uverenja koja doprinose održavanju ovog problema (Znam da ću ispasti budala", "Poniziću se", "Pomisliće da sam glup/a"...).

Lečenje
Kognitivno- bihejvioralna terapija pokazala se uspešnom kod tretmana socijalne fobije.


Psihološko savetovalište Niš
psiholog Radica Ristić Stojilković

Comments

Popular posts from this blog

Šta je ADHD, a šta ADD?

ADD i ADHD su skraćenice za Attention Deficit Disorder i Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Ovi termini se odnose na deficit pažnje sa ili bez hiperaktivnosti.  Deca sa ADD problemom ispoljavaju tri osnivne karakteristike u ponašanju:   1. Selektivna pažnja i memorija: Najčešće imaju dva ekstrema pažnje. Odlično mogu da se fokusiraju na nešto što je njima zanimljivo ili u situacijama koje su nove i interesantne (Najčešće nemaju veze sa školom. Uglavnom su u pitanju video igrice ili TV), ali imaju izrazito lošsu koncentraciju kada treba da obavljaju svakodnevne, posebno školske aktivnosti. Ovoj deci selektivna je i memorija. Od pročitanog teksta ona obično zapamte stvari koje većina dece ne zapamti, ali propuste da memorišu ono što drugi memorišu. Pamte ono što je njima interesantno, a ne ono što je potrebno da zapamte. 2. Rasejanost: Lako ih omete bilo koja spoljašnja stimulacija ili neka ideja koja nema veze sa zadatkom koji obavljaju. 3. Impulsivno...

Crtež autistične devojčice

Ne postoji ni jedan opsežniji tekst o dečijem crtežu koji se nije osvrnuo na crteže male Nađe, devojčice kojoj je najpre postavljena dijagnoza mentalne zaostalosti, a zatim se i autizam .
Radica Ristić Stojilković Diplomirani master psiholog, kognitivno bihejvioralni psihoterapeut pod supervizijom. Autor je više naučnih radova iz različitih oblasti psihologije, a trenutno je u procesu izrade doktorske disertacije. kontakt telefon: 0628734474 kontakt e-mail: psiholoskosavetovalistenis@yahoo.com skype: psiholoskosavetovalistenis Maja Todorović Diplomirani master psiholog, kognitivno bihejvioralni psihoterapeut pod supervizijom. kontakt telefon: 0643759430