Skip to main content

Anksioznost i strah kod dece

Anksioznost - Termini


U literaturi se najčešće pojavljuju termini kao što su; „strah“, „klinički strah“, „izbegavajuće ponašanje“, „izbegavajuća reakcija“, „anksioznost“, „anksiozno stanje“, „fobija“ i „fobična reakcija“. U nekim slučajevima, ovi termini se koriste za isti fenomen, dok su opet sa druge strane često korišćeni kako bi naznačili različite teškoće.


Anksioznost i strah 


anksioznost-i-strah-2
Strahovi i anksioznost sastavni su deo života kako dece tako i odraslih pa se nekada anksioznost i strah posmatraju kao adaptivne reakcije (one koje možemo kontrolisati), a nekada kao maladaptivne, odnosno, kao reakcije koje nisu pod našom kontrolom, a koje određuju naše reakcije i ponašanje. Da bi dečije strahove i brige proglasili poremećajima moramo uočiti poremećaj funkcionisanja. Procenjuje se da 6-8% dece i adolescenata oseća anksioznost tj. ima anksiozni poremećaj, što ga stavlja u kategoriju najčešćih poremećaja u detinjstvu. Deo anksioznih simptoma je razumljiv i očekivan u takozvanim „prelaznim“ razdobljima kao što su polazak u vrtić, osnovnu školu, srednju školu, fakultet tj. u situacijama koje zahtevaju prilagođavanje i učenje novih odgovarajuih oblika ponašanja. Osim stresa koji deca doživljavaju upisom u prvi razred osnovne škole, veoma stresnim se pokazuju i prelazi iz jednog razreda u drugi.

Iako kod neke dece nije dijagnostifikovana anksioznost kao poremećaj, ona pokazuju teškoće u funkcionisanju i to zbog određenih simptoma. Osnovna postavka u razvojnoj psihopatologiji je da se osoba ceo život kreće između patoloških i nepatoloških oblika funkcionisanja i da njeno funkcionisanje nikada nije ni potpuno patološko ni potpuno nepatolško. 

Anskioznost i strah - Razvoj tokom odrastanja


Anksioznost i strah su promenljivog sadržaja pogotovo zbog uticaja detetovih razvojnih iskustava i povećanih kognitivnih sposobnosti. To nas vodi do zaključka da se anksioznost i strahovi, kao i njihov kvalitet, menjaju sa godinama. Možemo zaključiti da sa uzrastom, jedan strah zamenjuje drugi i da se zapravo broj strahova menja kao posledica psihičkog i kognitivnog sazrevanja. Istraživači su pronašli da se strah od kazne i opasnosti smanjuje sa uzrastom, dok se strahovi od evaluacije postignuća i socijalni strahovi pojačavaju sa uzrastom. U pubertetu, anksioznost počinje da se razvija u panični poremećaj, socijalnu anksioznost, agorafobiju i sl. Kod adolescenata se strah i anksioznost najčešće vezuju za događaje oko škole, lične kompetencije,i fizičko zdravlje, a tu je i strah da se ne ispadne glup (socijalna anksioznost). Anksioznost koja se u ovom period javlja može biti posledica naglaska koji se stavlja na uspeh u školi. U skladu sa tim, mnoga istraživanja ukazuju na to da pad na ispitu, loše ocene i domaći zadaci uzrokuju strah i anksioznost.


Psihološko savetovalište Niš
psiholog Radica Ristić Stojilković

Comments

Popular posts from this blog

Šta je ADHD, a šta ADD?

ADD i ADHD su skraćenice za Attention Deficit Disorder i Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Ovi termini se odnose na deficit pažnje sa ili bez hiperaktivnosti.  Deca sa ADD problemom ispoljavaju tri osnivne karakteristike u ponašanju:   1. Selektivna pažnja i memorija: Najčešće imaju dva ekstrema pažnje. Odlično mogu da se fokusiraju na nešto što je njima zanimljivo ili u situacijama koje su nove i interesantne (Najčešće nemaju veze sa školom. Uglavnom su u pitanju video igrice ili TV), ali imaju izrazito lošsu koncentraciju kada treba da obavljaju svakodnevne, posebno školske aktivnosti. Ovoj deci selektivna je i memorija. Od pročitanog teksta ona obično zapamte stvari koje većina dece ne zapamti, ali propuste da memorišu ono što drugi memorišu. Pamte ono što je njima interesantno, a ne ono što je potrebno da zapamte. 2. Rasejanost: Lako ih omete bilo koja spoljašnja stimulacija ili neka ideja koja nema veze sa zadatkom koji obavljaju. 3. Impulsivno...

Crtež autistične devojčice

Ne postoji ni jedan opsežniji tekst o dečijem crtežu koji se nije osvrnuo na crteže male Nađe, devojčice kojoj je najpre postavljena dijagnoza mentalne zaostalosti, a zatim se i autizam .
Radica Ristić Stojilković Diplomirani master psiholog, kognitivno bihejvioralni psihoterapeut pod supervizijom. Autor je više naučnih radova iz različitih oblasti psihologije, a trenutno je u procesu izrade doktorske disertacije. kontakt telefon: 0628734474 kontakt e-mail: psiholoskosavetovalistenis@yahoo.com skype: psiholoskosavetovalistenis Maja Todorović Diplomirani master psiholog, kognitivno bihejvioralni psihoterapeut pod supervizijom. kontakt telefon: 0643759430