Skip to main content

Anksioznost i strah kod dece

Anksioznost - Termini


U literaturi se najčešće pojavljuju termini kao što su; „strah“, „klinički strah“, „izbegavajuće ponašanje“, „izbegavajuća reakcija“, „anksioznost“, „anksiozno stanje“, „fobija“ i „fobična reakcija“. U nekim slučajevima, ovi termini se koriste za isti fenomen, dok su opet sa druge strane često korišćeni kako bi naznačili različite teškoće.


Anksioznost i strah 


anksioznost-i-strah-2
Strahovi i anksioznost sastavni su deo života kako dece tako i odraslih pa se nekada anksioznost i strah posmatraju kao adaptivne reakcije (one koje možemo kontrolisati), a nekada kao maladaptivne, odnosno, kao reakcije koje nisu pod našom kontrolom, a koje određuju naše reakcije i ponašanje. Da bi dečije strahove i brige proglasili poremećajima moramo uočiti poremećaj funkcionisanja. Procenjuje se da 6-8% dece i adolescenata oseća anksioznost tj. ima anksiozni poremećaj, što ga stavlja u kategoriju najčešćih poremećaja u detinjstvu. Deo anksioznih simptoma je razumljiv i očekivan u takozvanim „prelaznim“ razdobljima kao što su polazak u vrtić, osnovnu školu, srednju školu, fakultet tj. u situacijama koje zahtevaju prilagođavanje i učenje novih odgovarajuih oblika ponašanja. Osim stresa koji deca doživljavaju upisom u prvi razred osnovne škole, veoma stresnim se pokazuju i prelazi iz jednog razreda u drugi.

Iako kod neke dece nije dijagnostifikovana anksioznost kao poremećaj, ona pokazuju teškoće u funkcionisanju i to zbog određenih simptoma. Osnovna postavka u razvojnoj psihopatologiji je da se osoba ceo život kreće između patoloških i nepatoloških oblika funkcionisanja i da njeno funkcionisanje nikada nije ni potpuno patološko ni potpuno nepatolško. 

Anskioznost i strah - Razvoj tokom odrastanja


Anksioznost i strah su promenljivog sadržaja pogotovo zbog uticaja detetovih razvojnih iskustava i povećanih kognitivnih sposobnosti. To nas vodi do zaključka da se anksioznost i strahovi, kao i njihov kvalitet, menjaju sa godinama. Možemo zaključiti da sa uzrastom, jedan strah zamenjuje drugi i da se zapravo broj strahova menja kao posledica psihičkog i kognitivnog sazrevanja. Istraživači su pronašli da se strah od kazne i opasnosti smanjuje sa uzrastom, dok se strahovi od evaluacije postignuća i socijalni strahovi pojačavaju sa uzrastom. U pubertetu, anksioznost počinje da se razvija u panični poremećaj, socijalnu anksioznost, agorafobiju i sl. Kod adolescenata se strah i anksioznost najčešće vezuju za događaje oko škole, lične kompetencije,i fizičko zdravlje, a tu je i strah da se ne ispadne glup (socijalna anksioznost). Anksioznost koja se u ovom period javlja može biti posledica naglaska koji se stavlja na uspeh u školi. U skladu sa tim, mnoga istraživanja ukazuju na to da pad na ispitu, loše ocene i domaći zadaci uzrokuju strah i anksioznost.


Psihološko savetovalište Niš
psiholog Radica Ristić Stojilković

Comments

Popular posts from this blog

Radica Ristić Stojilković Diplomirani master psiholog, kognitivno bihejvioralni psihoterapeut pod supervizijom. Autor je više naučnih radova iz različitih oblasti psihologije, a trenutno je u procesu izrade doktorske disertacije. kontakt telefon: 0628734474 kontakt e-mail: psiholoskosavetovalistenis@yahoo.com skype: psiholoskosavetovalistenis Maja Todorović Diplomirani master psiholog, kognitivno bihejvioralni psihoterapeut pod supervizijom. kontakt telefon: 0643759430

Šta je ADHD, a šta ADD?

ADD i ADHD su skraćenice za Attention Deficit Disorder i Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Ovi termini se odnose na deficit pažnje sa ili bez hiperaktivnosti.  Deca sa ADD problemom ispoljavaju tri osnivne karakteristike u ponašanju:   1. Selektivna pažnja i memorija: Najčešće imaju dva ekstrema pažnje. Odlično mogu da se fokusiraju na nešto što je njima zanimljivo ili u situacijama koje su nove i interesantne (Najčešće nemaju veze sa školom. Uglavnom su u pitanju video igrice ili TV), ali imaju izrazito lošsu koncentraciju kada treba da obavljaju svakodnevne, posebno školske aktivnosti. Ovoj deci selektivna je i memorija. Od pročitanog teksta ona obično zapamte stvari koje većina dece ne zapamti, ali propuste da memorišu ono što drugi memorišu. Pamte ono što je njima interesantno, a ne ono što je potrebno da zapamte. 2. Rasejanost: Lako ih omete bilo koja spoljašnja stimulacija ili neka ideja koja nema veze sa zadatkom koji obavljaju. 3. Impulsivnost: Reagu

Test za dijagnostifikovanje anoreksije

Bojiš se dobijanja na težini, mnogo paziš na unos kalorija ili ti se čini da je tvoj odnos sa hranom izvan kontrole? Osećaš se krivim/om i kažnjavaš se nakon jela? Izbegavaš pričati o hrani ili prisustvovati druženjima sa prijateljima i porodicom kako bi lakše održao/la svoj dnevni režim ishrane? Možda si u riziku da razviješ poremećaj ishrane . Upravo reagovanje na vreme ti može pomoći.  Uradi ovaj test!